Asteroids, sun and earth

Meteoritter: Nedslag i Ural

Det oppsto dramatikk fredag morgen da flere meteoritter slo ned i Uralfjellene i Russland. Se videoklipp og les om meteorer og meteoritter her.

15. februar 2013

Tidlig fredag morgen slo kanskje flere meteoritter ned i Ural-området i Russland. Lokale kilder forteller om oppimot 950 skadede - de fleste på grunn av kuttskader etter flygende glasskår da vinduer i bygninger i nærheten ble splintret i det øredøvende nedslaget.

Meteor og meteoritt

Mens en meteor er det samme som et stjerneskudd, altså et lysfenomen på himmelen, er en meteoritt noe mer håndgripelig: En stein fra universet, som treffer Jorden. De to fenomenene er naturlig nok nært knyttet til hverandre.

En meteor er en gjenstand fra rommet som trenger inn i jordatmosfæren. Vanligvis brenner meteoren opp før den når jordoverflaten, men det hender at litt av gjenstanden overlever møtet med atmosfæren. Det er det vi kjenner som en meteoritt.

Se videoklipp

Et øyevitne tok opp meteorittnedslaget på video.

Meteorittnedslag minner oss på hvor utsatt Jorden er. Les mer om meteorer og meteoritter ved hjelp av lenkene nedenfor.