Tjeljabinsk meteorite

To år senere: Russermeteoritt er fortsatt et mysterium

To år etter at en meteor eksploderte over den russiske byen Tsjeljabinsk, er forskerne fortsatt dypt forundret over hvor romsteinen kom fra.

17. februar 2015 av Carsten Nymann

1 200 personer ble skadet – de fleste fordi de ble truffet av knust vindusglass – da en meteoritt 15. februar for to år siden dundret ned i Russland.

Meteoritten, som antas å ha vært en cirka 20 meter bred asteroide, kom bokstaveligt talt fra klar himmel.

Ingen astronomer hadde i tide oppdaget romsteinen og fastlagt banen, før den eksploderte i luften over byen Tsjeljabinsk.

Meteoritt forundrer fortsatt forskere

Faktisk har forskerne i dag – etter to års intensiv granskning – fortsatt ikke løst mysteriet rundt Tsjeljabinsk-meteoritten.

Umiddelbart antok astronomene at meteoren var en bit som hadde brukket av en større, to kilometer bred asteroide kalt 1999 NC43.

Men en nærmere utregning av NC43s bane og en analyse av asteroidens mineralske sammensetning viste at den ikke lignet den russiske meteoritten.

Meteoritt var jernfattig

Prøver av meteoritten fra Tsjeljabinsk-nedslaget viser ifølge forskerne at det er en såkalt LL-kondritt med et forholdsvis lavt innhold av jern og metaller.

Asteroiden NC43 har en sammensetning som er vesentlig forskjellig fra det, konkluderer forskere ved Planetary Science Institute i Arizona, USA, i en rapport i tidsskriftet Icarus.

Vanskelig å spotte en meteor

Rapporten fastslår tvert om at forskerne har uvanlig vanskelig for å fastslå hvilken asteroide som kunne ha sendt en meteor i retning av Jorden.

Årsaken er at de fleste asteroider er ganske små og har uregelmessige baner rundt Solen, og forskerne har derfor problemer med å koble dem til spesifikke meteorittnedslag.

Jordens meteorittforsvar er sårbart

Meteoritten som traff Tsjeljabinsk, har da også belyst en rekke svakheter i Jordens meteorittberedskap, noe som har satt fart i flere initiativer på tvers av verdenskartet.

Den europeiske romorganisasjonen ESA vil f.eks. opprette et asteroidevarslingssenter, og den private organisasjonen B612 vil i 2018 sende opp et romteleskop som skal ha øynene rettet spesifikt mot truende asteroider.

Ordbog

Meteor: Objekt som kommer inn i Jordens atmosfære. Som regel asteroider eller biter av asteroider.

Meteoritt: De forbrente restene av en meteor. Bare svært store meteorer brenner ikke opp i atmosfæren.

Asteroide: En miniplanet som vanligvis består av stein og jern. De fleste asteroidene kretser i stabile baner i et belte mellom Mars og Jupiter.

Komet: Himmellegeme som særlig består av is og støv. Beveger seg raskere og i lengre baner enn asteroider.