Crater on Mars

Blir meteorittkratre alltid runde?

Meteornedslag er så energirike at de forårsaker en eksplosjon.

Det kan virke underlig at nesten alt av kratre er runde når himmellegemer som for eksempel Jorden, Månen eller Mars kan bli truffet av meteoritter fra alle mulige himmelretninger. Men det skyldes at meteorittnedslagene er så energirike at de forsårsaker veritable eksplosjoner.

Meteorene kommer farende med svært høy fart, mellom 40 000 og 250 000 kilometer i timen, og derfor rommer selv en liten meteor voldsom bevegelsesenergi.

Når meteorene treffer et himmellegeme, og senere omtales som meteoritt, frigis energien umiddelbart og blir til varme, slik at kratrene mest av alt ligner resultatet av en detonasjon og følgelig blir runde, uansett hvor meteoritten kom fra. Tilsvarende blir kratrene også mye større enn selve meteorsteinen var.

Men noen ganger kan kratrene bli avlange. Det skjer hvis meteorsteinen treffer himmellegemet fra svært spiss vinkel, det vil si under 10 til 15 grader. Dessuten kan det oppstå avlange kratre etter meteorsteiner som har gått i oppløsning på vei mot planetens overflate og som derfor treffer overflaten som flere mindre biter.