Hvordan vet man hvor meteorittene kommer fra?

Dere skrev at meteoritten ALH84001 stammer fra Mars. Men hvordan vet man det, og hvordan er den havnet her?

ALH84001 vakte oppsikt for noen år siden fordi det angivelig ble funnet spor av liv i den som var oppstått på Mars. Om det var tegn til liv, er mer enn tvilsomt, til gjengjeld er det nesten sikkert at meteoritten stammer fra Mars. Forskerne baserer først og fremst sin konklusjon på at denne meteorittypen inneholder spor av gassarter som har en sammensetning tilsvarende Mars’ atmosfære – en sammensetning som ikke finnes noe annet sted i hele solsystemet. Det er trolig et asteroidenedslag som har fått ALH84001 til å lette fra Mars. Man kan se at den en eller annen gang er blitt oppvarmet og deformert av en voldsom påvirkning, trolig selve asteroidenedslaget. Gravitasjonskreftene fra Mars og Jupiter førte den siden inn på kollisjonskurs med Jorden, der den landet på Sydpolen for rundt 13 000 år siden.