Hva er forskjellen på en meteor og en meteoritt?

Bakken ristet da en ildkule i forrige uke lyste opp nattehimmelen over Finland og vekket beboerne med et enormt brak. Selv om meteorer bare er små steiner, setter de i gang voldsomme krefter når de braker inn i jordas atmosfære.

21. november 2017

Natt ble forvandlet til dag da en meteor i forrige uke flerret opp nattehimmelen over Nord-Finland.

Beboerne i regionen ble i flere sekunder badet i lys og hørte en eksplosjon da ildkulen viste seg på himmelen.

Flere innbyggere fanget meteoren på film.

Meteoren kan ha vært en del av meteorsvermen Leonidene, som når toppen hvert år i november.

Leonidene er rester av kometen 55P/Tempel-Tuttle som krysser jordas bane hvert 33. år. De små restene viser seg som stjerneskudd når de treffer jordas atmosfære.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Andre har fanget meteoren fra andre vinkler, slik at du du kan se steinen brenne opp over jorda.

En meteor er det samme som et stjerneskudd, det vil si et lysfenomen på himmelen. En meteoritt er derimot et mer håndgripelig fenomen, nemlig en stein som er falt ned fra himmelen.

De to fenomenene er naturlig nok nært forbundet med hverandre.

En meteor utløses av at et objekt fra himmelen trenger inn i jordatmosfæren. Ettersom hastigheten på slike objekter går opp flere titalls av kilometer per sekund, har de bare i kraft av bevegelsen en enorm energi.

Brenner opp i atmosfæren

Når en stein fra rommet får kontakt med luften, blir bevegelsen automatisk bremset av friksjonen. Dermed blir energien omdannet til varme som får materialet i steinen, eller en del av det, til å smelte og fordampe.

Både varmen og det fordampede stoffet blir avsatt langs banen. Det er på denne måten meteorer oppstår.

En typisk meteor er frembrakt av en partikkel på størrelse med et sandkorn. Større partikler, for eksempel på størrelse med en ert, vil sende ut et voldsomt lys, ofte fulgt av et enormt smell.

Meteorittene er «overlevere»

Større steiner fører til enda voldsommere fenomener, og da forekommer det også at en del av steinen overlever ferden ned gjennom atmosfæren. Det er denne resten som kalles en meteoritt.

Ettersom et legeme som kommer ned fra rommet, strengt tatt kan kalles en meteoritt først etter nedslaget, omtales ofte selve den «himmelske» steinen som en meteoride.

Har den en viss størrelse, kaller man den i stedet en asteroide, i likhet med den opprinnelige betegnelsen for småplanetene i beltet mellom Mars og Jupiter.