Geminiderne

Asteroide setter himmelen i brann i natt

Årets kraftigste meteorregn treffer oss i natt, når vi passerer geminidene – støvrestene fra en asteroide som sprekker opp.

13. desember 2016 av Babak Arvanaghi

Opp mot 160 stjerneskudd i timen lyser opp på himmelen i natt. Stjerneskuddene beveger seg langsomt over himmelen og har et gulaktig skjær.

Meteorregnet er årets beste mulighet for å se stjerneskudd, og den varer fram til 17. desember. Men det er i kveld forholdene er best.

Jupiter skaper stjerneregn

Geminidene er ganske forskjellige fra de andre meteorbygene som treffer oss. Den blir kraftigere for hvert år.

Meteorer skyldes som regel støv fra komethaler, men geminidene stammer fra en asteroide, og de har ikke lange haler av is og støv.

Forskerne vet ikke hvorfor asteroiden 3200 Phaeton danner stjerneskudd, men det spekuleres på om den kommer så tett på sola at den tørker ut, sprekker opp og gir fra seg støvpartikler.

Partiklene blir trukket inn i jordens bane av den enorme tyngdekraften fra Jupiter. Hvert år blir det flere partikler, noe som fører til flere stjerneskudd.

Unngå lyset fra månen

Fullmånen er på sitt høyeste samtidig med geminidene. Det skaper problemer for stjerneskuddjegere, fordi månen holder til i samme område som kilden til meteorbygen.

Det kan være lurt å stille deg ved for eksempel et tre som kan skjerme for det kraftige lyset fra månene.

Geminidene setter sitt preg på hele himmelen, og det burde være gode muligheter for å oppleve dem selv om du ikke ser direkte mot hovedkilden.