Martian

Universitet vil forberede mennesker på et liv på Mars

Før eller senere vil vi mennesker begynne å kolonisere Mars. Det mener et australsk universitet som er klart med et onlinekurs som skal gjøre studentene klare for et liv på den røde planeten.

12. september 2016 av Babak Arvanaghi

En gold overflate av rust, en atmosfære som primært består av CO2 og et nærmest ikke-eksisterede magnetfelt.

Mars byr ikke akkurat på gunstige forhold når vi mennesker en dag skal kolonisere den røde naboen vår.

Det krever en viss mengde kunnskap og helt riktig verktøy. Og nå kan du delta på et gratis kurs som forbereder deg til det krevende livet på Mars.

Mye ulik kunnskap

Monash University i Australia står bak kurset, som heter How to Survive on Mars: the Science Behind the Human Exploration of Mars.

Det er et onlinekurs hvor du vil bli undervist i kjemi, fysikk, astronomi og biologi. For å gjøre det så realistisk som mulig, blir ulike Mars-scenarier satt opp, og deltagerne må bruke sin nye kunnskap for å klare seg.

De som står bak kurset, forteller at det ikke er spesialistkunnskap på et enkelt område som kreves for å overleve på Mars, men en generell kunnskap spredt ut over mange områder. Derfor er kurset et blanding av ulike fag og problemstillinger.

The Martian banet vei

Astrofysiker Jasmina Lazendic-Galloway og kjemiker Tina Overton har skapt kurset og står for undervisningen.

Til Mashable forteller Jasmina Lazendic-Galloway at de har vært inspirert av romanen The Martian, som også har blitt filmatisert med Matt Damon i hovedrollen:

• Det synes det var flott at forskerne blir fremstilt som problemløsere. Ikke som i andre filmer, som er fylt med aliens og store egorer.

Kurset starter 24. oktober, og du kan melde på her.