Mars overflate

Sensasjonell oppdagelse: Mars har flytende vann

En gang var det flytende vann på Mars. Det er det muligens fortsatt, avslørte NASA på et pressemøte mandag.

28. september 2015 av Babak Arvanaghi

Under et stort anlagt pressemøte løftet den amerikanske luftfartsorganisasjon i går på sløret for det de hadde kalt et av Mars’ største mysterier: Forskere har funnet ut at det er flytende vann på Mars.

En oppdagelse som kan ha enorm betydning for oss mennesker. I første omgang kan vannet vise seg å være fundament for primitive livsformer, og dermed løse mysteriet om hvorvidt vi er alene i universet. På lengre sikt vil vannet gjøre det vesentlig lettere for oss mennesker å kolonisere vår røde nabo.

Mars hadde vann for tre milliarder år siden

Det har lenge vært enighet blant forskere om at det for rundt tre milliarder år siden har vært store mengder flytende vann på Mars. Både i form av elver, innsjøer og hav. Men de fleste har samtidig vært enige om at alt vannet har vært samlet som is på planetens poler.

En antagelse NASA nå har opphevet.

Bilder av Mars avslørte vannet

Funnet er gjort ved å studere bilder av planeten tatt av både rovere på planetens overflate og av sonder i bane rundt vår nest nærmeste nabo.

I 2011 oppdaget forskere noen mørke striper på planetens overflate – på skråninger som vender mot solen – de såkalte Recurring Slope Linea eller bare RSL. Forskerne hadde mistanke om at stripene kunne være skapt av vann som har rent nedover sidene. Det er en mistanke NASA nå har fått bekreftet.

Ved å bruke nyutviklede metoder til å analysere kjemiske stoffer har forskerne funnet hydrert salt, noe som bare kan eksistere hvis det har vært i kontakt med vann. Antagelig er vannet utrolig salt. Ellers ville det fryse på Mars, der gjennomsnittstemperaturen er 60 minusgrader.

Oppdrag til Mars blir lettere

Ifølge NASA blir vannet på planeten av essensiell betydning når bemannede oppdrag en dag kommer til Mars. Det skaper grunnlaget for at vi kan overleve på den ellers golde planeten. Organisasjonen leker selv med planer om å sende et bemannet oppdrag til planeten innen de neste 20 årene.

I tillegg vurderer organisasjonens eksperter at det høyst sannsynlig betyr at det finnes liv på planeten. Direkte spurt under pressemøtet, svarte Jim Green, sjef for NASAs Planetary Science, at som vi vet, er det liv alle steder der det finnes flytende vann.

Neste skritt blir å sende sonder til planeten, som skal finstudere områdene der RSL er observert. Blant annet skal det undersøkes om det finnes grunnvann på planeten.