nb_u39 Maven

Romkappløp: 8 oppdrag leter etter liv på Mars

Hele to sonder ankom Mars denne uken, og antall oppdrag på den røde planeten er nå oppe på åtte. Målet er å besvare noen av planetens største gåter: Hvorfor er overflaten naken, og er det fortsatt spor etter liv?

25. september 2014 av Carsten Nymann

Først var det NASAs Maven, som via en rekke avfyringer av sondens seks raketter satte seg selv i bane rundt Mars på søndag.

Og onsdag var det indiske Mangalyaans tur.

Sonden, hvis navn er et sammendrag av ordene Mars og fartøy på sanskrit, skal i likhet med Maven foreta målinger i planetens atmosfære.

Metan kan være tegn på liv

En av hovedoppgavene for Mangalyaan er å søke etter metan i luften over Mars.

Finnes det rester av gassen i atmosfæren, kan det være tegn på biologisk aktivitet på, eller umiddelbart under, planetens overflate.

Maven-sonden skal derimot svare på hvorfor all luft er forsvunnet fra Mars.

Mars har hatt vann en gang

I dag er planetens atmosfære ekstremt tynn, og trykket ved overflaten er bare 0,6 prosent av hva det er på Jorden.

Overflatens landskap bærer preg av at flytende vann har skåret ut kanaler i berglagene, men med nåtidens atmosfære ville vann øyeblikkelig ha kokt bort fra overflaten.

Derfor må Mars på et tidspunkt ha hatt en tykkere atmosfære.

Solen har kokt bort atmosfæren

En av teoriene bak den fordampede atmosfæren som Maven skal sjekke, er at stormer av partikler fra Solen rett og slett har slitt bort luftmolekylene over tid.

Mars er nemlig ikke – som Jorden – beskyttet av et magnetfelt mot Solens elektromagnetiske stråling.

Åtte oppdrag på Mars

Siden 1996 har forskningen på Mars opplevd en renessanse, og Maven og Mangalyaan slutter seg til tre andre sonder fra henholdsvis USA og Europa, som kretser rundt planeten.

På selve overflaten triller Mars-roverne Curiosity, Odyssey og Opportunity rundt og tar prøver, mens NASA alene planlegger to fremtidige oppdrag til planeten.