nb_u49 Orion

NASA klar til Mars-ferd i 2035

Uken har stått i romkapselens Orions tegn, og NASA har for første gang satt dato på når organisasjonen venter å kunne lande på Mars.

4. desember 2014 av Carsten Nymann

Et fremtidig Mars-oppdrag har vært av og på tegnebrettet hos NASA utallige ganger siden Apollo 17 sist besøkte Månen i 1972.

Med ukens testflyging av den nye mannskapsmodulen Orion, kom drømmen enda litt nærmere.

Ikke minst fordi NASA for første gang har stukket ut hodet på et pressemøte og satt dato på når organisasjonen forventer å kunne lande på den røde planeten.

Midt i 2030-årene forventer NASA at de første menneskene kan ta en vandretur på Mars.

Asteroide blir første stopp på vei mot Mars

Men vi må ikke vente så lenge på neste store milepæl. NASA planlegger nemlig fire bemannede turer til asteroider mellom Jorden og Mars i 2025.

Mannskapsmodulen Orion, som rommer 20 kubikkmeter der ni kubikkmeter er reservert astronautene, er likevel ikke eneste maskinvare som skal ferdigutvikles før den dato.

Mars-rakett blir verdens kraftigste

NASA utvikler nemlig en helt ny rakett kalt Space Launch System (SLS), som skal skyve fremtidens oppdrag ut i rommet.

SLS blir den kraftigste raketten man noensinne har produsert, og Mars-raketten vil kunne løfte opptil 130 tonn gods ut i rommet.

Det er 20 prosent mer enn det Saturn V-raketten, som løftet Apollo-kapslene, var i stand til.