Tsunami på Mars topbillede

Megatsunamier herjet Mars

For rundt 3,4 milliarder år siden ble Mars rammet av en gigantisk, våt katastrofe. To monsterbølger på opp mot 120 meter herjet med planeten da de rullet fram.

19. oktober 2016

En gigantisk mur av rødt vann reiser seg plutselig i skyskraperhøyde og tordner av sted med samme fart som et jetfly.

Noenlunde slik så det ut på Mars for om lag 3,4 milliarder år siden, da to megatsunamier herjet på den røde planeten – ifølge forskere fra blant annet Nasas Ames Research Center i California og fra Planetary Science Institute i Arizona.

Da monsterbølgene rullet av sted, tok de med seg kolossale kampesteiner på opptil ti meter, og da vannet trakk seg tilbake til havet, skar vannmassene mer enn 20 kilometer lange og opptil 200 meter brede kanaler gjennom landskapet.

Satellittbilder avslører tsunamiene

Nye satellittbilder av de nordlige slettene på Mars har brakt forskerne på sporet av de voldsomme begivenhetene, som trolig utspilte seg vel én milliard år etter at solsystemet ble til.

På det tidspunktet var den røde naboplaneten vår sannsynligvis delvis dekket av vann, og dessuten var den betydelig varmere enn i dag.

Nasas bildedokumentasjon:

De voldsomme naturkreftene har etterlatt seg tydelige spor på Mars, både i form av kampesteiner som befinner seg på «feil» område, og enorme tilbakeløpskanaler. |

? Bevis 1: kampestein. Da flodbølgene rullet, ble enorme kampesteiner båret flere kilometer inn på land.

? Bevis 2: kanaler. Da vannet trakk seg tilbake til havet etter tsunamiene, ble tilbakeløpskanaler erodert inn i planetens overflate.

? Bevis 3: avleiringer. Tunger av avleiringer vitner om drastiske endringer i vannstanden.

Tsunamier reiste seg opp mot 120 m

Kjempebølgene oppsto antagelig da to asteroider eller kometer med få millioner års mellomrom traff det kalde havet på den nordlige halvkulen. Begge skapte kratre på omkring 30 kilometer i diameter.

Det utløste de gigantiske flodbølgene som ifølge forskernes beregninger var minst 50 meter høye, enkelte steder hele 120 meter høye.

Den første tsunamien dekket et areal på omkring 800 000 kvadratkilometer – et område på størrelse med Tyrkia. Den andre tsunamien sørget for oversvømmelse av et område på én million kvadratkilometer – like stort som hele Egypt.

Vann på Mars skaper spekulasjoner om liv