Mars iglo 3D

Mars-kolonier i 3D tar form

NASA har holdt en stor konkurranse for å få inspirasjon til å bebo Mars. Koloniene skal kunne 3D-printes med så liten menneskelig innblanding som mulig.

15. oktober 2015 av Karine Kirkebæk

Hvordan skal vi bo ute i rommet? NASA drømmer stort og trekker alle med inn i drømmen. Romagenturet har holdt en stor konkurranse der utfordringen var å designe et 3D-printet hus til NASAs neste store satsing: Mars.

Koloniene skal være et sikkert, funksjonelt og behagelig sted for romoppdagelsesreisende å bo i.

Mars får igloer

Vinnerne av konkurransen ble firmaene Clouds AO og SEArch med sin 3D-printede iglo, ICE HOUSE, som er laget av is. Og da Mars består av enorme mengder med is, er denne koloniens teknikk meget interessant for NASA. Den har også en spesiell form, som med Mars’ lave temperaturer på de nordlige breddegrader gjør det mulig å bevare et tykt skall av is som omslutter ikke bare beboelsen, men også en innvendig hage.

Hagen forsyner astronautene med både mat og oksygen. Isen har også den funksjon at den slipper igjennom det naturlige lyset samtidig som den beskytter mot stråling fra rommet.

3D-igloen på Mars.

Oppildner til rominnovasjon på Mars

Konkurransen var i høy grad et snedig forsøk på å oppfordre til innovasjon og kreativitet blant noen av verdens dyktigste arkitekter og ingeniører. Noen av deltakerne arbeider til daglig med rommet, mens andre ellers pleier å ha tegnebordet sitt, materialer og byggeplasser godt plantet på Jorden.

Og det er da også noen av de helt store arkitektene som har deltatt i den første delen av konkurransen. I konkurransens oppløpsfelt kunne man blant annet finne den berømte britiske arkitekten Norman Foster.

Beboelse bygges på Mars i flere etapper

Norman Foster ser for seg at husene på Mars skal bygges i tre etapper:

• Først graver roboter et 1,5 meter dypt hull der huset skal stå.

• Deretter leveres oppblåsbare moduler til Mars som skal være kjernen i kolonien.

• Til slutt skal små roboter tine den løse jorden på Mars og bruke den som fugemasse mellom huset og planeten.

Og motivasjonen for å lage et godt design har vært stor. Vinneren har vunnet en premie på 18 mill. kroner. I neste del av konkurransen skal koloniene printes og testes.