Mars_solar system theme

Mars: Den røde planeten

Visste du at det høyeste fjellet i solsystemet finnes på planeten Mars? Fjellet heter Olympus Mons og hever seg hele 22 km over overflaten. Les flere fakta om Mars her.

5. mai 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Mars

Planeten Mars er den mest utforskede planeten i solsystemet, og forskerne mener den en gang har lignet Jorden.

Mars er en steinplanet som Jorden. I dag er Mars’ overflate tørr og støvete, men sondene og robotbilene som har utforsket planetens overflate siden 1970-årene, har funnet tegn på at det tidligere har vært flytende vann på Mars – til og med elver. Den gangen hadde Mars også en tykkere atmosfære og var i det hele tatt mer egnet som levested for liv slik vi kjenner det, enn i dag.

Mars er for liten til å holde på en atmosfære

Mars er så liten at gravitasjonen ikke kunne holde fast på atmosfæren, og den forsvant langsomt ut i rommet. Derfor er Mars i dag gold og øde, alt flytende vann på overflaten fordamper øyeblikkelig på grunn av det lave trykket, og overflaten herjes av stråling fra Solen, som er ødeleggende for liv.

Mars-base på vei

Likevel er Mars den planeten i solsystemet som forskerne mener det er lettest for oss mennesker å kolonisere, og mange forskere arbeider med planer for hvordan vi kan komme dit og få bygd en permanent base. Derfor er Mars også den av planetene i solsystemet som vi har utforsket mest. Enda har intet menneske satt sin fot på Mars.

Høye fjell og dype kløfter

Mars kalles også den røde planeten fordi støvet som dekker overflaten, har en rødlig farge. På Mars finnes solsystemets høyeste fjell, Olympus Mons, som er en slukket vulkan som hever seg 22 km over overflaten. I tillegg finnes også solsystemets største kløft, Valles Marineris, på Mars. Kløften er 4000 km lang, 200 km bred og 7 km dyp.

Les mer om de andre planetene i solsystemet.

Fakta om Mars

Radius: 3390 km Antall måner: 2 Avstand til Solen: 228 millioner km Mars’ temperatur: - 63 °C (gns.)

Utforsk de dypeste hager og de fjerneste galakser.

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.