Mars top ny

Mars-astronauter risikerer langvarig hjerneskade og demens

De første menneskene som stiger ut på den røde planetens støvete overflate, kan få problemer med å huske romeventyret sitt. Det viser en ny studie som igjen setter fokus på hjernens reaksjon på kosmisk stråling.

12. oktober 2016 av Nanna Vium

Drømmer du om en plass på den første raketten mot Mars, slik at du en gang kan fortelle dine barnebarn om din eventyrlige romvandring, mens de måper av beundring?

Da kan det være på tide å tenke seg om en gang til.

Det er nemlig langt fra sikkert at du vil være i stand til å huske at du reiste 225 millioner kilometer gjennom solsystemet og sa farvel til jordas magnetfelt i flere år.

En ny studie utført av forskere fra blant annet University of California viser nemlig at den mengden kosmisk stråling astronautene utsettes for, når de bare er beskyttet av det svake magnetfeltet og den tynne atmosfæren til Mars, kan medføre en rekke kognitive svekkelser som hjerneskader, hukommelsestap og demens, mange år etter at de har lagt vekk romdrakten.

Kan vare hele livet

Studien er basert på hjernescanninger av mus, og kommer i kjølvannet av en studie fra i fjor som viste at den lange reisen kan skade hjernen på kort sikt.

I den nye studien har forskerne funnet ut at astronautene også kan få alvorlige hjerneskader seks måneder etter at de har kommet tilbake til jorda, og enda lenger.

– Mange av de kognitive skadene kan fortsette hele livet, mener Charles Limoli, professor ved University of California og en av forskerne bak studien.

Mars-reise piner kroppen

Jordas magnetfelt og atmosfære beskytter oss mot de farlige strålene og partiklene fra sola. Men den beskyttelsen finnes ikke i det ytre rom.

Du kan lese mer i vår store artikkel om de mange farene som lurer på veien til Mars.