Mariner 4 mars teaser image

NASA tok livet av marsboeren

“Invaders from Mars” var bare én i den endeløse rekken av filmer som før 1965 satte skrekk i livet på seerne. Før den tid trodde man fullt og fast på marsboere – men så sendte NASA romsonden Mariner 4 til Mars med et kamera.

25. juni 2015 av Babak Arvanaghi

"Angripere fra Mars tar mennesker til fange – bruker dem til skumle formål – og forvandler dem til djevelske tilintetgjørelsesredskaper!"

Traileren for "Invaders from Mars" (1953) illustrerer meget godt frykten og troen på romvesener som hersket i tiden omkring 1950. Det var den helt klare oppfatningen blant Jordens befolkning at marsboere eksisterte, og at det bare var et spørsmål om tid før vi kom i kontakt med dem.

Men den tanken skulle romsonden Mariner 4 snart få gjort kål på.

Mariner 4 ble marsboerens bøddel

I 1965 ble myten om liv på den røde planeten effektivt avlivet. Som den første romsonden noensinne klarte NASAs Mariner 4 å sende nærbilder av Mars tilbake til Jorden. Men til forskeres og science fiction-fans store skuffelse viste ikke bildene spor av liv.

Mariner 4 fløy tett forbi Mars 14. og 15. juli 1965 og sendte bilder av planetens overflate tilbake til Jorden. Det var ingen marsboere å se. Foto: NASA

Verken kanalene eller bygningsverkene man hadde ventet å se, var til stede. I stedet viste bildene en gold planet med et ørkenlignende landskap. Mariner 4s instrumenter viste også at luften ikke var til å puste i og at den var for kald til å huse liv, som vi kjenner det.

Bildene av Mars satte en effektiv stopper for spekulasjoner om liv på Mars – også i fiksjonens verden. Romvesenene flyttet ut av Solsystemet og kom ikke lenger fra Mars, men fra planeter i fjerne galakser.

Mariner 4 var frontløperen

Menneskeheten ga imidlertid ikke opp å utforske Mars, selv om det ikke ble funnet liv. I 2024 forventer romprosjektet Mars One å sende fire astronauter til den røde planeten. Les om det ambisiøse romeventyret her:

WAR OF THE WORLDS

Foto: The Smithsonian

Det kanskje beste eksempelet på frykten for marsboere er radiohørespillet "War of the Worlds".

30. oktober 1938 startet en nyhetssending i amerikanske radioer. Ti minutter senere ble sendingen avbrutt av breaking news – romvesener var gått i land i New Jersey.

Telefonene kimte i ett strekk på politistasjoner og hos radiostasjonen CBS. De amerikanske borgerne var i panikk: Jorden var under angrep fra Mars. Eller det trodde de i hvert fall.

Sendingen var i virkeligheten produsert av skuespillere, som med filminstruktør og forfatter Orson Welles i spissen oppførte et utdrag av sci-fi-romanen "War of the Worlds" (1898).