Kan det bygges en base på Mars?

En bemannet ferd til Mars er nå på tale. Er det mulig å bygge en base der?

1. september 2009

I filmen Total Recall redder Arnold Schwarzenegger en Mars-koloni ved å aktivere en mystisk fusjonsreaktor som omdanner vannet i grunnen på Mars til oksygen. Planen er ikke helt urealistisk, men krever trolig tusenvis av år, ikke noen minutter som i filmen. På kortere sikt er det derfor nødvendig å skape et lukket miljø der mennesker kan leve og fungere gjennom lang tid. I denne sammenhengenvil man være avhengig av å utvinne og gjenvinne grunnleggende livsnødvendigheter som oksygen og vann på stedet og produsere mat der. Foreløpig er det ingen grunn til at det ikke kan la seg gjøre, selv om det ennå er mange tekniske problemer å løse. Det er allerede forsket en del i hvordan tilværelsen på en fremtidig Mars-base kan arte seg. I eksperimentet Biosphere 2 lot man mennesker, dyr og planter inngå i et lukket biologisk kretsløp. Og hver sommer drar en gruppe forskere til Devon Island i Nord-Canada for å simulere livet i en Mars-stasjon.