nb_u16 Mars

Breene på Mars er fulle av vann

Underjordiske isbreer på Mars inneholder vann nok til å dekke den røde planetens overflate.

16. april 2015 av Babak Arvanaghi

Under den røde overflaten av sand og støv skjuler Mars enorme isbreer. Utregninger fra Niels Bohr Instituttet i København tyder på at de underjordiske isbreene består av opp mot 150 milliarder kubikkmeter frossent vann. Det er nok til å dekke den røde planeten under et metertykt lag vann.

Utregninger viser isens bevegelser

De underjordiske breformasjonenes eksistens på både Mars’ nordlige og sørlige halvkule har lenge vært kjent. Det nye forskningsprosjektet har regnet på radarmålinger av isbreene fra de siste ti årene for å bestemme hvor store de er og hvor mye vann det er i dem.

Utregningsmetoden har gitt et innblikk i hvordan breaktiviteten på Mars er, og hvordan isen beveger seg på den røde planeten.

Støv beskyttet vann mot fordampning

Forskningsprosjektet er et skritt på veien til å løse mysteriet om hvor det ble av vannet på Mars. Planeten er i dag gold og øde, men har tidligere hatt både hav, innsjøer og områder som har kunnet huse mikrober.

Det tykke laget støv som ligger over breene er ifølge forskerne grunnen til at de ikke har fordampet fra Mars sammen med resten av vannet.

Mars i tall