© Nasa

Bli med på romvandring: Utforsk det røde landskapet på Mars i virtual reality

Opplev Curiositys dramatiske landing på Mars, og besøk de viktigste stedene for Nasas utforskning av planeten. Nasa og Google har ut fra mer enn 200 000 bilder skapt en vandretur på den røde planeten – og du kan bli med fra din egen stue.

16. november 2017 av Jakob Mikael Espersen

Har du lyst til å rekke en tur til Mars i løpet av livet, selv om du ikke har så gode sjanser for å bli en del av det første astronaut-teamet som reiser av gårde?

Nå har du mulighet for å besøke jordas naboplanet på annet vis.

Nasa har i samarbeid med Google skapt Access Mars – en virtual reality-tur til den røde planeten.

Gi Curiosity en romhilsen

Access Mars er skapt ut fra bilder tatt av roveren Curiosity.

Roveren landet i 2012 på Mars og begynte straks å klikke løs med kameraet. Inntil videre har Nasa mottatt over 200 000 bilder fra roveren.

Gå aldri glipp av de viktigste vitenskapelige nyhetene – få Illustrert Vitenskaps NYHETSBREV direkte i din innboks

Bildene har tidligere vært brukt til å lage 3D-modeller til forskere, men nå har Google gjort opplevelsen mer turistvennlig.

I Access Mars har du en Nasa-medarbeider i øret som kan forklare hva det er du utforsker, og flere av Nasas viktigste oppdagelser på Mars er med i rundturen.

Nasa oppdaterer landskapet i takt med at Curiosity sender nye bilder hjem til jorda.

Curiositys plassering på planeten endres også hele tiden, og det er derfor mulig å si «hei» til den iherdige fotografen der den faktisk befinner seg.

VR-briller gir deg den fulle opplevelsen

Access Mars ligger på nettet, og du kan hoppe rett inn i landskapet uten å installere noe, og hvis du har virtual reality-briller, får du den fulle opplevelsen under besøket.

NÅ får du en smart virtual reality-brille og to utgaver av Illustrert Vitenskap for 39,50.

Turen til Mars er enkel med VR BOX. Bare plasser mobilen i brillen, så står du på den røde planeten eller i andre virtuelle verdener.