Mars UV top

Bilder avslører ukjente sider av Mars

Fra behørig avstand har et Nasa-fartøy knipset avslørende bilder av Mars. Nå vet astronomene mer om planetens atmosfære, skyer og hvordan den kan gløde i mørket.

28. oktober 2016 av Karine Kirkebæk

Nasa har nylig publisert nye ultrafiolette bilder fra romfartøyet MAVEN, som går i bane om vår røde naboplanet. Den skal se nærmere på atmosfære, skyformasjoner og den helt spesielle «nattegløden».

Bildene er de mest detaljerte av sitt slag, og de avslører også helt nye detaljer om planeten.

Mars lyser om natten

Noen av de mest interessante bildene er av Mars om natten. For her avslører bildene at Mars gløder i mørket – også kalt natteglød.

Foto: Nasa

Natteglød oppstår når den mørklagte siden til en planet sender ut lys på grunn av kjemiske reaksjoner i atmosfæren. På Mars skyldes gløden utslipp av nitrogenmonoksid, og det er første gang vi har sett bilder av dette.

Våren kommer til Mars

Dagbildene viser hvordan atmosfæren endrer seg etter årstidene. På bildet kan man se at våren holder på å få overtaket etter vinteren.

Det rosa området er ozon-konsentrasjonen ved sørpolen. Foto: NASA

Konsentrasjonen av ozon hoper seg opp om vinteren, mens den svinner inn om våren når det begynner å bli vanndamp i atmosfæren igjen. Om vinteren er vanndampen frosset ute av atmosfæren.

Skyer virvler rundt

En tredje type bilder gir astronomene kunnskap om skyene på Mars. De har blitt fargelagt for å gjøre det mer tydelig hvordan skyer (de lyse feltene) virvler rundt på planeten og beveger seg opp mot den høyeste vulkanen på planeten, Olympus Mons.

Foto: Nasa

Den nye kunnskapen som bildene fører med seg, kan være nyttige i forbindelse med fremtidige ferder til Mars.