Mars Generator

Bare 30 dager til Mars med ny rakettmotor

Sensasjonell fusjonsmotor fører Mars mye nærmere

22. august 2013

Romforskernes drøm om en bemannet ferd til Mars er kommet litt nærmere realisering etter at forskere ved University of Washington i USA presenterte en fusjonsrakett som et revolusjonerende alternativ til rakettmotoren som benyttes i dag.

Med en fusjonsrakett kan fremtidens astronauter tilbakelegge den 55 millioner kilometer lange reisen til vår naboplanet på 30–90 dager. Det er en betydelig avkorting av reisetiden som NASA har anslått til rundt fire år med dagens teknologi. Dessuten ville den nødvendige drivstoffmengden vært både ekstremt omfattende og kostbar – bare oppskytingen alene ville anslagsvis kostet over 12 milliarder dollar.

Men den nye energieffektive fusjonsraketten kan gjøre turen mye billigere. Dessuten vil astronautene om bord bli utsatt for betydelig mindre farlig stråling på grunn av den markant reduserte reisetiden.

Med NASA-midler i ryggen er forskerne under ledelse av astrofysikeren John Slough i gang med å utvikle motoren som skal drives av kjernefysiske reaksjoner. Motoren vil benytte seg av den samme typen prosesser som produserer energi i Solens indre, og til nå har forskerne testet både i laboratoriet og i dataforsøk de fleste av de reaksjonene som skal få motoren til å virke. Neste skritt vil bli å kombinere de enkeltstående testene i ett samlet eksperiment.

Ennå har de amerikanske romforskerne en drøy jobb foran seg før en fungerende motor kan bli virkelighet. Men prosjektlederen John Slough og kollegene håper at en bemannet fusjonsrakett skal kunne sette kursen for Mars allerede rundt 2030.

1. Plasmakjerne En plasmakjerne av tritium, deuterium og hydrogen ledes inn i motorens fusjonskammer.

2. Fusjonskammer Tre ringer av litium ligger rundt plasmakjernen og skaper et høyt trykk som innleder fusjonsprosessen.

3. Magneter Magneter plassert rundt fusjonskammeret styrer den skapte energien bakover slik at raketten drives forover. Prosessen gjentas hvert minutt.