Ville Månens bane bli påvirket av en komet?

Hva ville skje hvis Månen ble truffet av en stor komet? Kunne den bli slått ut av kurs og kanskje treffe Jorden?

Mange vil huske juli 1994 da Jupiter ble truffet av kometen Shoemaker-Levy 9. Til tross for de dommedagsaktige nedslagene som alle skapte store forstyrrelser på planetens overflate, skjedde det absolutt ingenting med Jupiter selv eller dens bane. Årsaken er at sammenliknet med Jupiter – og selv med Jorden eller Månen – er en komet eller en asteroide et ganske ubetydelig objekt. Til å bremse Månens hastighet med bare én promille ville det kreves et objekt med en diameter på cirka en tidel av Månens (omkring 350 kilometer) som beveget seg i motsatt retning. Objekter av denne størrelsen er uhyre sjeldne innen kometenes og asteroidenes skare. Og selv i dette ekstreme tilfellet ville Månen langt fra bli slått så mye ut av kurs at den kunne treffe Jorden. Den eneste virkelig farlige begivenheten er hvis Månen skulle bli truffet frontalt av et objekt med en tilsvarende masse og hastighet. Månen ville ikke overleve sammenstøtet, og fragmentene ville falle ned på Jorden eller gå inn i nye baner i faretruende nærhet av oss. Risikoen er imidlertid så liten at begivenheter som denne tilhører science fiction-litteraturen.