Moon surface view

Se NASAs superbilde av Månen

NASA har offentliggjort et ekstremt detaljert bilde av Månen, som gjør det mulig å zoome inn selv den minste detalj på den arrete overflaten.

27. mars 2014

Et nytt og oppsiktsvekkende bilde av måneoverflaten lar tilskueren komme tett innpå. Det er nesten som å oppleve å sitte i et landingsfartøy.

Men en oppløsning på to meter per piksel er det ikke mye romfartsorganisasjonen NASAs nyeste bilde av Månen overlater til fantasien. Bildet er så detaljert at tilskueren kan zoome inn selv de minste detaljer på Månens arrete overflate og studere gamle og nye kratre.

Bildet er et lappeteppe

I realiteten utgjør bildet en mosaikk av i alt 10 582 fotografier tatt av romsonden Lunar Reconnaissance Orbiter som har gått i bane rundt Månen i fem år.

Motivet dekker et område på 2,54 millioner kvadratkilometer ved Månens nordpol. Arealet er følgelig større end Texas og Alaska til sammen, og det samlede bildet består av hele 680 gigapiksler.

Rekordhøy oppløsning

Én eneste gigapiksel tilsvarer en milliard piksler eller 1000 megapiksler. Til sammenligning presterer Nikons digitale speilreflekskamera D800, som er det amatørkameraet som i dag har den høyeste oppløsningen, 36,3 megapiksler.

NASA-bildet får heller ikke plass på et vanlig minnekort til et ordinært kamera. Selv i zippet format legger bildefilen beslag på hele 950 gigbyter.

Filmrullen er 45 cm bred

Gigapikselbilder er nesten alltid sammensatte, digitale bilder som det fra NASA, for svært få kameraer i verden er i stand til å registrere data tilsvarende én gigapiksel i en eneste eksponering.

Et unntak er det såkalte Gigapxl-kameraet som ble utviklet rundt årtusenskiftet. For å skape et bilde på fire gigapiksler bruker kameraet fysiske negativer som måler hele 45 x 22,5 centimeter.

Fordyp deg i NASAs månebilde her