Lavastrømmer på Månen

Slette på Månen skapt av lava

NASA-forskere har gjort en sensasjonell oppdagelse: Månens største slette er ikke et nedslagskrater som man til nå har trodd.

30. januar 2015

Ny teori om den største sletten på Månen

Astronomene må nok skrive om Månens historie etter noen NASA-forskeres epokegjørende funn. Den ledende teorien har til nå gått ut på at Månens største slette, Stormenes hav, ble til som et resultat av et voldsomt sammenstøt mellom Månen og en asteroide i solsystemets kaotiske barndom.

Nå viser data fra de to NASA-romsondene Ebb og Flow at den rundt 2600 km brede sletten er omkranset av lange lavafylte sprekker som danner en enorm firkantet form.

Romsondene Ebb og Flow gikk i 2012 i bane 55 km over Månen. Da avstanden mellom sondene endret seg, avleste forskerne forskjeller i Månens gravitasjonsfelt – data som ga ny kunnskap om hvordan Månens største slette ble til.

Månen er formet av geologisk aktivitet – ikke asteroider

Hvis sletten var blitt til som følge av en kollisjon med en asteroide, ville måneslettens yttergrenser vært ovale eller runde. Nå mener astronomene i stedet at den enorme månesletten ble skapt i kjølvannet av hektisk geologisk aktivitet bare kort tid etter at Månen ble skapt.

På samme måte som når de tektoniske platene i Jordens undergrunn beveger seg og utløser jordskjelv, herjet voldsomme geologiske krefter med måneskorpen og fikk den til å slå sprekker. Rødglødende lava strømmet ut av sprekkene og oversvømte det området av Månen som vi i dag omtaler som Stormenes hav.

Månen er ikke alene om å ha vulkansk aktivitet