Moon

Jordens måne

månen
© Shutterstock

Månen har hatt sin egen atmosfære

Nye analyser av månesteiner fra Apollo-romferdene viser at månen en gang hadde sin helt egen atmosfære av gasser og vanndamp.

17. januar 2018 av Antje Gerd Poulsen

Da amerikanske astronauter besøkte månen på 1970-tallet, samlet de inn stein fra lavabergarter som fortsatt avslører nye ting om månen.

Senest har forskere fra Nasa oppdaget at månens boblende indre for 3–4 milliarder år siden spydde ut så enorme mengder gass og vanndamp at månen fikk sin egen atmosfære.

Tidligere var oppfatningen at månen, akkurat som i dag, var uten atmosfære fordi den ikke har nok tyngdekraft å holde på flyktige stoffer.

Men forskerne mener nå at månen sprøytet ut gass i et så heftig tempo at atmosfæren hele tiden ble fornyet og først forsvant 70 millioner år senere.

GÅ PÅ OPPDAGELSESFERD I UNIVERSET med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Månestein avslører atmosfæren

Oppdagelsen ble gjort da forskerne fant spor av kullos, hydrogen og oksygen samt svovel og andre flyktige forbindelser i de gamle månesteinene.

Deretter kartla de månens enorme lavadekkede sletter og beregnet hvor mye gass det i sin tid fulgte med den livlige vulkanske aktiviteten. Og det var altså nok til å danne en atmosfære.

Forskerne mener at rester av atmosfæren finnes som is ved de kalde områdene ved polene. Det er gode nyheter for framtidens romreisende som kanskje kan finne både vann, hydrogen og oksygen på månens overflate.

Bombardement fikk vulkaner til å flyte over

Månen fikk atmosfæren sin for mellom 4,1 og 3,8 milliarder år siden.

Da ble solsystemet truffet av massevis av kometer og asteroider, og månen reagerte med en rekke vulkanske utbrudd.