Gap on the moon Illustration

Månen er fortsatt geologisk aktiv

Månen er ikke så død som astronomene trodde. Nye bilder viser at geologiske krefter fortsatt kan være i gang.

28. juni 2012

Astronomene har alltid ansett Månen for å være en død klode, men nå viser nye bilder tegn på at overflaten fortsatt blir omdannet av geologiske krefter. Bildene, som ble tatt av satellitten Lunar Reconnaissance Orbiter, viser at det flere steder er kløfter – såkalte grabener. De kan utelukkende ha dannet seg ved at tektoniske krefter har presset måneoverflaten i to retninger.

Astronomene har lenge visst om disse grabenene, men de nye bildene viser at noen av kløftene geologisk sett er svært unge – helt ned til 50 millioner år. Sammenlignet med Månens alder på 4,6 milliarder år er 50 millioner år temmelig kort tid, og derfor lurer nå geologene på om grabendannelsene er en ennå pågående prosess. Hvis det stemmer, er det første gang at astronomene er vitner til en aktiv geologisk prosess på Månen.

Geologene har funnet flere tegn på at Månen krymper – fra Månen oppsto for 4,6 milliarder år siden, er radiusen blitt 100 meter kortere. Dermed er også overflaten blitt mindre, noe som bokstavelig talt har skapt rynker på måneoverflaten, der skrentene snor seg mange kilometer gjennom landskapet. Geologene er fortrolige med avkjølingsprosessen, men stiller seg mer uforstående til hvor de kreftene skulle komme fra som er i stand til å rive Månens overflate fra hverandre.