Lunar Reconnaissance Orbiter

Kratre gir oss Månens historie

Lunar Reconnaissance Orbiter har laseravslørt sporene etter klodens voldsomme ungdom.

21. mars 2011

Astronomer har gjort en detaljert kartlegging av Månens kratre, som nå gir oss et nytt syn på den golde klodens historie. I stedet for å ta ordinære bilder av kratrene har NASA nå målt dybden og utbredelsen direkte med et avansert laserinstrument, det såkalte Lunar Orbiter Laser Altimeter. Instrumentet befinner seg om bord i romsonden Lunar Reconnaissance Orbiter som ble skutt opp i 2009, og etter planen skal gå i bane rundt Månen i en periode på opptil fem år.

Kratrene kommer av meteorittnedslag, og målingene har gjort det mulig å se hvordan mange kratre er dannet oppå hver-andre, altså at en meteoritt har slått ned i et eksisterende krater. I områder med mange meteorittnedslag betyr det at antallet kratre er konstant, fordi ethvert nytt krater erstatter et gammelt. Derfor knytter det seg stor usikkerhet til teoriene som til nå har villet forklare Månens historie ut fra kratrene. Ved hjelp av den nye teknikken har James Head ved Brown University i USA anslått at Månen frem til for 3,8 milliarder år siden ble truffet av store meteoritter som gradvis avtok i størrelse.

Orientale pool

Undersøkelsene viste også at to områder av Månen – den sørlige forsiden og den nordlige baksiden – gjennom tidene har vært mindre utsatt for meteorittnedslag enn resten av himmellegemet, og at overflaten er nokså uberørt på disse stedene. James Head og kollegene mener derfor at en fremtidig månelanding gjerne kan skje på Månens sørlige forside, for da kunne man hente inn prøver som ville fortalt oss mer om Månens tidligste historie.