Har ikke månen et ordentlig navn?

Hvorfor heter jordens satellitt bare månen når andre planeters måner har sine egne navn?

1. september 2009

Det nærmeste månen kommer et ”ordentlig” navn, er det latinske Luna, som romerne kalte vår nærmeste nabo i rommet. Dette navnet finner vi blant annet i middelalderens fremstillinger av den greske naturforskeren og filosofen Aristoteles’ verdensbilde, og på et bilde av universet i den polske astronomen Nicolaus Copernicus’ banebrytende bok ”Om himmellegemenes omløp” fra 1543. Der hevdet Copernicus at solen og ikke jorden (med sin Luna) er sentrum i universet.

I dagligtale er det naturlig å bruke navnet månen, fordi vår egen måne gjennom tusenvis av år var den eneste månen vi kjente til, og fordi det neppe vil føre til forveksling med andre måner. De første fire månene rundt andre planeter ble oppdaget i 1609 da Galilei rettet sitt nykonstruerte teleskop mot Jupiter. Alle planetene i solsystemet unntatt vår egen har etter hvert fått sine egne navn. De fleste av disse månenavnene stammer fra den greske mytologien, som sammen med den romerske har gitt navn til mange himmellegemer.

Lær mer om Månen. Les mer om måneformørkelse.