Andromeda Galaxy

Kommer noen galakser nærmere Jorden?

Om fem–syv milliarder år vil Andromeda-galaksen kollidere med Melkeveien

5. september 2011

Selv om universet utvider seg, vet vi om cirka 100 galakser som nærmer seg Melkeveien. En av dem er Andromeda som om 5–7 milliarder år vil brake sammen med Melkeveien og lage en enorm supergalakse.

Universet kan sammenlignes med en ballong som blåses opp og blir større. Galaksene ligger utenpå ballongen. De fleste galaksene beveger seg bare litt og følger bare med ballongen. Fordi ballongen blir større, ser det ut som om galaksene hele tiden fjerner seg. Men noen galakser går også av seg selv. Det skyldes at galaksenes gravitasjon påvirker dem gjensidig. Det er det som skjer mellom Melkeveien og Andromeda.

Noen ganger beveger en galakse seg raskere mot oss enn bort fra oss. Galaksenes hastighet blir beregnet ved å måle endringer i lysets bølgelengde. Endringen kan oppstå enten som følge av universets utvidelse eller galaksens egen bevegelse.

Universets utvidelse øker lysbølgelengden, noe vi kan se som en rødforskyvning av lyset. Galaksens egenbevegelse endrer også lysbølgelengden. Hvis galaksen fjerner seg, øker bølgelengden og gir en ekstra rødforskyvning. Hvis galaksen nærmer seg, blir bølgelengden kortere, og vi kan observere en blåforskyvning.

Alle galaksene som nærmer seg oss, ligger innen noen få millioner lysår fra oss. Lenger unna skjer universets utvidelse så raskt at den alltid vil dominere over en bevegelse mot oss.