nb_u46 Rosetta

Vingeskutt kometoppdrag går travel tid i møte

Romsonden Rosetta og ikke minst landingsmodulen Philae er på plass på kometen 67P. Nå begynner en travel tid med masse eksperimenter, forutsatt at Philae har tålt landingen.

13. november 2014

For forskerne ved den europeiske romorganisasjonen ESA har uken budt på litt av en berg- og dalbanetur gjennom følelsesregistret.

Etter en dag med intens spenning var meldingen onsdag ved 17-tiden at Rosetta-sondens landingsmodul Philae hadde landet på kometen 67P.

Likevel ble det raskt klart at landingen langtfra hadde gått som planlagt.

Philae fikk hard medfart

Hverken Philaes rakettmotorer, harpuner eller skruene som skulle låse landingsføttene fast til overflaten, virket, noe som betydde at det kjøleskapsstore instrumentet hoppet en hel kilometer bort fra sitt første nedslagspunkt.

Derfor blir ESA-ekspertenes første oppgave å få modulen på rett kjøl igjen, noe som er litt av en oppgave når Philae befinner seg over 500 millioner km unna.

Utfordringen blir først og fremst å få manøvrert Philae i en posisjon der solcellene treffes av lyset fra Solen, for ellers går den tom for strøm etter få dager.

En travel tid for Philae

Lykkes manøveren, har Philae en rekke oppgaver foran seg i månedene som kommer.

Aller første oppgave er å bore rundt 20 cm ned i 67Ps overflate og sende første data hjem om den isholdige klumpens kjemiske sammensetning.

Andre fase involverer samtlige Philaes 10 instrumenter og kan vare helt frem til mars neste år, hvis batteriene fortsatt lar seg lade opp til den tid.

Philae vil blant annet måle overflatespenning, atmosfære, døgnrytme og ikke minst isens fordamping når kometen nærmer seg Solen.

Solen sier stopp for Philae

Tidlig på våren vil det bli så varmt på kometen at Philae under alle omstendigheter slutter å fungere.

Kometen treffer ganske sikkert ikke Solen, men kommer i en avstand av 186 millioner km. Selve Rosetta-sonden vil følge kometen på avstand til desember 2015.