nb_u42 Komet

Sjeldent sammenstøt: Komet sneier Mars

I oktober 2014 var samtlige av NASAs instrumenter og de fleste øyne rettet mot Mars da kometen Siding Spring dundret tett forbi planeten med 203 000 km/t.

16. oktober 2014 av Carsten Nymann

En begivenhet som inntreffer en gang hvert 1 000 000 år.

Slik betegner romorganisasjonen NASA søndagens møte mellom Mars og kometen Siding Spring.

Kometen vil ifølge alle beregninger gå ved siden av planeten, men den kommer nær nok til at vi ville sittet urolig i stolen hadde det vært Jorden den hadde kurs mot.

Et astronomisk hårstrå

Ifølge NASA blir avstanden på 139 500 km, noe som høres mye ut, men tilsvarer så lite som en tredel av avstanden mellom Jorden og Månen.

Samtlige av NASAs seks sonder og rovere holder øye med kometen og hvordan den påvirker Mars’ atmosfære fra trygg avstand på henholdsvis overflaten og planetens fjerne side.

Første besøk i solsystemet

NASA er spesielt interessert i Siding Spring fordi den kommer svært langveis fra, og ikke tidligere har vært på besøk i det indre solsystemet.

Kometen stammer fra den såkalte Oort-skyen, som ligger hele 50 000 astronomiske enheter unna Solen.

En astronomisk enhet uttrykker den gjennomsnittlige avstanden mellom Jorden og Solen, som er 150 millioner km.

Forskerne mener at kometen er noenlunde uendret siden den oppsto under solsystemets fødsel for 4,6 milliarder år siden, og derfor kan fortelle om forholdene den gangen.