Komet sørger for fargerikt fyrverkeri
Meteorer

Meteorregnet på nattehimmelen har en topp på ca. 25 stjerneskudd i timen fra 21. oktober og tre-fire netter framover

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk

Komet sørger for fargerikt fyrverkeri

I oktober treffer jorda en sverm av kosmiske støvpartikler. Resultatet er et regn av meteorer som kalles orionidene, som brenner opp omkring 100 kilometer oppe i atmosfæren.

20. oktober 2017 av Jesper Grønne

Akkurat nå kan du oppleve en virkelig sverm av meteorer på himmelen, med omtrent 25 klare stjerneskudd i timen.

Det er meteorsvermen Orionidene som kommer innom jorda, og siden det samtidig er nymåne, vil stjerneskuddene være ekstra tydelige fra lørdag 21. oktober og tre-fire netter framover.

Meteorsvermen kalles orionidene fordi den ser ut til å komme fra stjernebildet Orion. Opphavet er likevel ikke så langt unna.

Den stammer fra Halleys komet i vårt eget solsystem.

ER DU VILL ETTER ROMFART OG UNIVERSET? Skaff deg et abonnement på Illustrert Vitenskap - vi kan heller ikke få nok av verdensrommet!

Meteorene blir synlige som fargede ildkuler, som trekker en hale etter seg. Fargene kommer fra glødende gasser fra meteoren og lufta.

Slik gjør du

• Ved midnatt er svermens utgangspunkt lavt i østlig retning, men i løpet av natten beveger punktet seg mot sørvest og høyere opp på himmelen. Forholdene er derfor best mot slutten av natten.

• For å få fullt utbytte av meteorregnet bør du gi deg god tid. Du får den beste opplevelsen hvis du tar på deg varme klær og setter deg i en behagelig stol.

• Du er ganske enkelt å få gode bilder av de fargerike meteorene. Sett kameraet på et stativ og bruk vidvinkelobjektiv. I tillegg bør du bruke en ekstern eller intern intervalltimer, slik at kameraet tar bilder med jevne mellomrom.

VISSTE DU AT:

Orionidene er små støv- og ispartikler etterlatt av Halleys komet.

Jorda treffer restene av kometen en gang i året, og noen av partiklene kommer inn i atmosfæren vår i over 230 000 km/t. Flere av dem etterlater seg et langvarig røykspor på himmelen.

© Jesper Grønne, Hvadihimlen.dk