nb_u05 rosetta

Komet er astronomisk lettvekter

De første dataene fra siste års mest omtalte komet, 67P Churyumov–Gerasimenko, viser at romklumpen er overraskende lett.

29. januar 2015 av Carsten Nymann

Den kullsvarte kometen 67P Churyumov–Gerasimenko ble verdensberømt i fjor da romsonden Rosetta sendte romfartøyet Philae ned på overflaten.

Nå har Europas romfartsorganisasjon ESA frigitt de første detaljerte opplysningene, og de viser blant annet at kometen er lettere og mer kompleks enn forventet.

Komet er lett som ved

Kometen veier 10 milliarder tonn, noe som lyder mye. Men fordi kometens volum er på 21,4 kubikkilometer, har den i realiteten en densitet omtrent som furuved.

En annen overraskende melding er at kometen er svært lite ensartet på overflaten.

Komet har både grus og støv

ESA har kartlagt 70 pst. av kometen og delt den inn i 19 områder, som alle har forskjellig terreng og overflate.

Noen steder er kometen dekket av støv som er skutt ut fra dens indre med geysirer av fordampet is, andre steder finnes grus eller helt glatte overflater.

En eller to kometer?

Selve kometens opprinnelse er forskerne usikre på. Den badeandlignende formen indikerer at 67P kanskje i virkeligheten er to mindre – men nesten identiske – kometer, som på et tidspunkt har støtt sammen.

Philae har siden landingen gått tom for strøm, men dataene strømmer ennå inn fra Rosetta, som fortsatt er i bane rundt kometen.

Få hele historien om Rosetta-oppdraget: