Hale-Bopp

Hvor kommer isen i kometene fra?

Det er jo is i kometene. Men hva skjer med isen når de nærmer seg Solen?

29. september 2010

Kometene beskrives gjerne som skitne isfjell fordi de inneholder store mengder is blandet med andre stoffer. Kometene ble dannet da solsystemet oppsto for 4,5 milliarder år siden, og det må bety at isen allerede eksisterte ved solsystemets fødsel.

Solen og planetene ble opprinnelig dannet ut fra en gigantisk sky som stort sett besto av hydrogen og helium, men også inneholdt store mengder vann og andre stoffer. Det vet vi etter studier av interstellare skyer i Melkeveien. Vann er en nokså enkel kjemisk forbindelse, så det er kanskje ikke så rart at det finnes i skyene. Mer overraskende er det at man også finner kompliserte organiske molekyler der.

Da skyen som solsystemet oppsto av, trakk seg tilbake, dannet den Solen omgitt av en skive av støv og gass, som planetene senere ble skapt av. I utkanten av skiven var det kaldt nok til at vann kunne fortettes til is. Der ute, langt fra Solen, oppsto kometene.

Når vi likevel ofte kan se kometer nokså nær Jorden, er det fordi banene de går i er blitt bøyd av gravitasjonskraften fra de store, ytre planetene. Og når en komet sendes mot det indre av solsystemet, går den langsomt sin undergang i møte fordi den hver gang den passerer Solen, mister litt av iskjernen. Fordampningen viser seg i form av de enorme komethalene som består av vanndamp og støv. Da Jorden var ung, ble den ofte truffet av isholdige kometer, og kanskje fikk Jorden havet etter disse kollisjonene. Det kan også tenkes at kometene førte med seg de organiske molekylene som er grunnlaget for livet på Jorden.