Comet ISON

Århundrets komet er her

Kometen ISON kan bli et spektakulært syn på nattehimmelen hvis den overlever rundturen rundt Solen

28. oktober 2013

28. november vet astronomene mye mer! Det er nemlig skjæringsdatoen for kometen ISONs tur rundt Solen. Allerede nå er ISON et godt stykke inne i solsystemet, og den har potensialet til å bli århundrets komet som vil danse på nattehimmelen i flere måneder.

ISON er en såkalt "sungrazing" komet, noe som betyr at kometens bane bringer den svært nær Solens glohete atmosfære. Hvis ISON overlever møtet med Solen, vil den bli et spektakulært syn på nattehimmelen.

Nedenfor ser du en guide til hvor og når ISON vil kunne ses fra Jorden.

Siste halvdel av november: ISON befinner seg i stjernebildet Vekten og kan ses ved daggry. Kometen, og kanskje også halen, blir synlig med det blotte øye.

28. november: ISON når sitt perihelion (punktet i banen som er nærmest Solen) og maksimal lysstyrke. Kanskje blir den til og med synlig om dagen.

Desember og januar: Hvis ISON overlever turen rundt Solen, vil den kunne ses fra den nordlige halvkulen både i tidlige morgen- og kveldstimer. Rundt 10. desember vil ISON være et vakkert syn på himmelen i de tidlige morgentimene, og ved mørke forhold uten lysforurensning vil den lange halen muligens strekke seg i den østlige horisonten fra stjernebildet Slangebæreren til Store Bjørn.

Få vite mer om ISON og forskernes forventninger

Les mer om ISONs vei til Solen, og hva forskerne håper på å få ut av dette spesielle tilfellet.

Som abonnent på bladet kan du laste ned artikkelen ved hjelp av knappen nedenfor.

Ikke abonnent? Få et godt tilbud her.