ISON towards the sun

Århundrets komet ble en skuffelse

Kometen ISONs tur rundt Solen fikk den til å gå i oppløsning. Selv om deler av kjernen fortsatt består, blir kometen ikke en visuell lekkerbisken.

2. desember 2013

"Jeg tror ikke det er særlig mye igjen". Dette uttaler astrofysiker Karl Battams ved Naval Research Laboratory i Arizona til New York Times.

Kometen ISON nådde torsdag punktet i banen sin som er nærmest Solen, det såkalte perihelium, og de ekstreme varmegradene hadde svært skadelig virkning.

Store deler av kometkjernen gikk i oppløsning, og selv om ISON kortvarig lyste opp etter passasjen, har den begynt å falme så mye at den ikke vil være synlig fra Jorden når den passerer i desember.

Kan gi kunnskap om magnetfelt og solvind

Astronomene hadde ellers utropt ISON til århundrets komet, da den hadde potensial til å lyse opp nattehimmelen i flere måneder.

Nå må de i stedet vente å se om kometens passasje rundt Solen i det minste ble en forskningsmessig suksess, da i alt syv sonder fulgte ISONs rundtur tett på for å gi ny kunnskap om Solens magnetfelt og solvindene.