Venus

Venus har faser, akkurat som månen, og fasene kan skimtes med en vanlig kikkert.

© SHUTTERSTOCK

Kom tett på Venus med en kikkert

17. mai står vår glovarme naboplanet klart fram på himmelen. Med en vanlig kikkert du se grensen mellom planetens lyse og mørke side.

14. mai 2018 av Jesper Grønne

Venus er en lyssterk planet, først og fremst fordi avstanden til jorda er så kort – men i tillegg er den innhyllet i et tett lag skyer som reflekterer sollys nesten som et speil.

Med det blotte øyet er ikke Venus mer enn en lysende prikk, men en kikkert eller et lite teleskop er nok for å se at planetens skive ikke er helt full.

I motsetning til de andre synlige planetene, som for eksempel Mars og Jupiter, opptrer Venus aldri på himmelen gjennom en hel natt.

Den vil alltid være enten en morgen- eller en aftenstjerne og stå tett på horisonten i umiddelbar nærhet av sola.

Man skulle tro at Venus blir mer lyssterk etter hvert som skiven fylles ut, men faktisk er det helt omvendt.

Planeten blir mer og mer full i takt med at avstanden til jorda vokser. Og jo lenger lyset må bevege seg for å nå fram til oss, jo svakere blir det.

Slik gjør du

• 17. mai en times tid etter solnedgang kan du se Venus omkring 15 grader over horisonten i nordvestlig retning. Den befinner seg litt skrått til høyre for og over månen. Etter et par timer forsvinner planeten ned bak horisonten.

• Med det blotte øyet kan du tydelig se Venus og månen. De står så lavt over horisonten at du må finne et sted med fritt utsyn.

• Med en kikkert eller et teleskop kan du se at Venus bare er omkring 85 prosent opplyst av sola. Planeten er synlig allerede mens himmelen fortsatt er farget rød av sola fordi den lyser så kraftig.

Gå på oppdagelsesferd i universet

Jordas glovarme naboplanet er bare ett av de fenomenene som dukker opp på nattehimmelen denne våren.

Våren er spekket med astronomiske opplevelser du kan oppleve med en kraftig kikkert. Nå kan du skaffe deg den perfekte startpakke:

• En kraftig kikkert for å utforske solsystemet.
  • En guide til stjernehimmelen i 2018, slik at du vet når du skal kikke og når.
  • To utgaver av Illustrert Vitenskap som forteller deg hva du skal holde øye med.

Du kan for eksempel rette blikket mot stjernebildet Orion og se den røde superkjempen Betelgeuse senere i år – et fenomen du kan se med kikkerten fra Mitilux.