Jupitermånen Europa 2/2015

Europa har platetektonikk

Jupiters måne Europa har platetektonikk som Jorden. På Europa forskyver isplater seg, noe som bl.a. resulterer i isvulkaner og folder av is i landskapet.

15. januar 2015

Isdekket på Jupiters måne Europa er fullt av store sprekker med bruddflater der det har oppstått ny is.

Astronomene har lenge fundert på hvor det blir av den gamle isen siden planeten ikke utvider seg. Men nå har de oppdaget at plater av is presses ned under måneoverflaten og smelter sammen med det varmere islaget der.

Platetektonisk aktivitet oppdaget på Jupiters måne Europa

Europa har altså platetektonisk aktivitet som Jorden – men med plater av is. Den forbausende påvisningen var det forskere i USA som gjorde etter nærgranskning av fotografier tatt av NASAs romsonde Galileo mellom 1995 og 2003.

Forskerne fant formasjoner i måneoverflaten som tilsvarer de såkalte overlappingssonene som man blant annet finner langs vestkysten av Sør-Amerika. Sonene oppstår når havplaten møter kontinentalplaten og presses ned under landmassen, noe som fører til vulkanisme og jordskjelv. Men på Europa er det bare is som reiser seg som folder i landskapet, og isvulkaner som blir til når smeltevann presses opp til overflaten.

Europa er en måne fylt med isvulkaner

Europas platetektonikk fungerer som Jordens. Men på Europa er det enorme isplater som blir presset ned under overflaten og smelter sammen med varmere is:

Klikk på bildet for å se det i større versjon.

• 1: Det dype, varme islaget beveger seg og fører isplater sammen. • 2: Den tunge isplaten presses ned under den lette isplaten. • 3: Isen smelter sammen med varmere ismasse. • 4: Smeltevann presser seg opp som isvulkaner og danner ny is. • 5: Isen presses sammen slik at den folder seg.

Europa – en måne med liv?

Europa er stedet i solsystemet utenom Jorden der det er størst sjanse for å finne liv. Bli med på oppdagerferd på den fjerne månen, der livets byggeklosser i form av kjemiske stoffer, energi og flytende vann sannsynligvis finnes:

Fakta om Europa

? DIAMETER: Cirka 3000 kilometer.

? ATMOSFÆRE: Tynn og rik på oksygen.

? OVERFLATETEMPERATUR: Minus 170 °C.

? OVERFLATE: Bevegelig iskappe som er mellom 15 og 25 kilometer tykk.

? MELLOMLAG: Isen skjuler sannsynligvis et enormt hav med dyp fra 60 000 til 150 000 meter.

? INDRE: Jernkjerne omgitt av en mantel av stein.