Jupiter_solar system theme

Jupiter: solsystemets kjempe

Visste du at planeten Jupiter er den største planeten i solsystemet? Les flere fakta om Jupiter her.

5. mai 2014 av Lone Djernis Olsen

Planeten Jupiter

Planeten Jupiter er solsystemets kjempe. Planeten er den første av de ytre gassplanetene, og den veier mer enn dobbelt så mye som alle de andre planetene i solsystemet til sammen.

Jupiter er en gassplanet, noe som betyr at den ikke har fast overflate. Den består av gass, muligens med en fast kjerne i sentrum. 75 % av gassene er hydrogen og 25 % er helium.

Jupiters stormfulle atmosfære

I Jupiters atmosfære raser voldsomme stormer. Den største dekker et område som tilsvarer 2–3 ganger Jordens størrelse og kalles den store røde flekken. Den ses tydelig på mange bilder av planeten og har holdt på i flere hundre år.

Jupiter har rekord i måner

Jupiter har flere måner enn noen av de andre planetene i solsystemet. Mange av Jupiters måner er asteroider, som planeten har fanget med sin enorme gravitasjon. De fire største månene kalles de galileiske månene, for de ble oppdaget av vitenskapsmannen Galileo Galilei i 1610. Tre av Jupiters måner har muligens et hav av saltvann skjult under overflaten, og derfor mener noen forskere at det kan være liv på disse månene.

Utforskning fra bane

Siden 1973 har syv ubemannede sonder passert nær Jupiter. I 1995 gikk Galileo-sonden som den første i bane rundt planeten og ble der i syv år. Sonden tok bilder av både Jupiter og de fire galileiske månene, og den sendte en liten sonde ned gjennom Jupiters atmosfære. I 2016 kommer sonden Juno til Jupiter og går også i bane rundt planeten.

Jupiter kan til tider ses fra Jorden, og i gjennomsnitt er den det tredje klareste objektet på nattehimmelen etter Månen og Venus.

Les mer om de andre planetene i solsystemet.

Fakta om Jupiter

Radius: 69 911 km Antall måner: Minst 67 (det blir jevnlig oppdaget nye) Avstand til Solen: 778 547 200 km Jupiters temperatur: -121 °C (gns.)

Utforsk de dypeste hager og de fjerneste galakser.

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.