Junolyd

Juno fanger lyden av Jupiter

Nasas Juno-sonde fortsetter å sende informasjon om Jupiter til jorda. Nå har sonden, ved hjelp av radiosignaler, tatt opp lyden av gasskjempens nordlys. Og den minner om lyden av en skrekkfilm.

13. oktober 2016 av Babak Arvanaghi

Overflaten er av gass, stormene er gigantiske, og lyden er som tatt ut av en skrekkfilm.

I sin ferd rundt solsystemets største planet har ikke sonden Juno bare tatt bilder av Jupiter og dens måner. Sonden har også gjort bruk av andre måleinstrumenter og blant annet tatt opp lyden av den enorme gassplaneten.

Og ikke overraskende lyder det som noe fra en annen verden. En uhyggelig lyd er det også.

Lyden er manipulert

Lyden Juno har tatt opp, stammer fra Jupiters nordlys, og den er kraftig manipulert. Sonden har fanget opp radiosignaler som nordlyset har sendt ut. Det er signaler vi normalt ikke kan høre.

Men ved å flytte radiosignalene over i det hørbare spektrumet av radiobølger har lyden oppstått. Nærmest som et avtrykk av planetens lyd.

Lyden i videoen er også satt markant opp i hastighet. Den er tatt opp over 13 timer, men speedet opp slik at den bare varer i 25 sekunder.

>>Opplev solformørkelsen i 2017 med Illustrert Vitenskap

Oppdrag med voldsom ende

Det er Nasa som står bak Juno-prosjektet, som skal avsløre Jupiters hemmeligheter. Sonden har brukt fem år på å nå frem til Jupiter, og den gikk i bane rundt planeten 5. juli.

Så langt har den bare gjennomført en enkelt runde rundt gasskjempen, men 19. oktober skal sonden etter planen i bane tettere på Jupiter. Da skal den gjennomføre et kretsløp på 14 dager.

I alt skal sonden gjennomføre 36 rundturer før den styrter i døden mot planeten. Astronomene håper den innen den tid kan gi et bilde av hva Jupiter skjuler under sitt tette skydekke.