I midten av september dukker Merkur opp over den østlige horisonten like før soloppgang. Her får den selskap av andre planeter, stjerner og månen. Du kan se den kosmiske paraden med det blotte øye eller med en kikkert. På bildet ser vi Merkur til venstre og Venus til høyre.

© JESPER GRØNNE, HVADIHIMLEN.DK

Jordens naboer møter hverandre

I september står Merkur fram på himmelen, og den lille planeten kommer helt tett på Venus, Mars og månen. Så finn fram kikkerten og nyt en enestående astronomisk oppvisning.

18. september 2017 av Jesper Grønne

Merkur er så tett på sola at den vanligvis gjemmer seg i sollyset. Men 12. september når planeten langt nok vekk fra sola – sett fra jorda – til at den blir synlig før daggry. Hvis du bruker en kikkert, kan du se dag- og nattsiden.

16. og 17. september kommer Merkur og Mars i nærheten av hverandre på himmelen. Planetene er synlige i øst en times tid før soloppgang.

18. september dukker Venus opp over horisonten kl. 3.57. Et kvarter senere stiger månen opp, og tre kvarter etter det kan du se Mars – fulgt av Merkur seks minutter senere.

Slik gjør du

• Hvis været er klart 18. september, så stå opp før klokken 3.57 og finn et sted med fritt utsyn til den østlige horisonten. En håndkikkert kan hjelpe deg med å få øye på himmellegemene.

• Er du ikke like morgenfrisk, så vent til en time før soloppgang. Da blir alle de fem himmellegemene synlige omkring 5–15 grader over horisonten.

• For å få skarpe bilder av den kosmiske oppvisningen må du bruke et stativ til kameraet. Et helt vanlig objektiv er nok til å fange alle himmellegemene – du trenger ikke et vidvinkelobjektiv eller et teleobjektiv.

VISSTE DU AT:

Sammenlignet med de andre planetene har Merkur en usedvanlig stor jernkjerne og en tynn skorpe. Årsaken er kanskje at planeten tidlig i sin historie kolliderte med en liten planet eller en stor asteroide som skrelte av en stor del av skorpen.