Hvordan kom vannet til Jorden?

Det typiske trekket ved Jorden er vann. Men hvor stammer vannet fra?

1. september 2009

I dag dekker verdenshavene rundt to tredeler av Jordens overflate. Men det har ikke alltid vært slik. De første ca. 500 millioner årene etter at Jorden var født, var jordoverflaten trolig et hav av rød-glødende lava som ble kontinuerlig bombardert av meteorer fra universet. Meteorer inneholder omkring en halv prosent vann, og de store steinmassene ble slukt av den flytende lavaen. Vannet ble ført med lavaen til de utallige vulkanene. Under et vulkan-utbrudd er det ikke bare lava som strømmer ut fra Jordens indre. Sammen med magmaen støter Jorden ut en rekke ulike gasser gjennom sprekker og kratre, blant annet vanndamp. I Jordens tidligste barndom var temperaturen så høy at vann bare kunne eksistere i dampform. Men etter hvert som temperaturen ble lavere, begynte vanndampen å falle som regn som gjennom millioner av år samlet seg og ble til verdenshavene. Det til nå eldste tegnet på vann er 3,8 milliarder år gammelt. Noen forskere mener at det har eksistert vann på Jorden flere hundre millioner år før det.