Hva vil skje med Jorden når Solen brenner opp?

Solen kan vel ikke skinne til evig tid. Men hva skjer med Jorden og de andre planetene når den brenner opp?

Når Solen om cirka 4 milliarder år har brukt opp alt sitt hydrogen, vil den svulme opp og bli en rød kjempestjerne med en radius som strekker seg helt ut til der Jorden befinner seg i dag. Når det skjer, vil Solen sluke både Merkur og Venus, mens Jordens skjebne er mer uviss. Når Solen blir større, mister den en del av sin masse, mens gravitasjonskraften avtar. Det betyr at den løsner litt av grepet om planetene. Samtidig kan gassen som strømmer ut fra Solen, kanskje føre Jorden så vidt utenfor Solens rekkevidde. Dermed vil ikke vår planet bli slukt, men i stedet ende sine dager som en svartbrent klode som kretser i en bane tett inntil kjempestjernen. Under alle omstendigheter vil Solens siste krampetrekninger ugjenkallelig sette punktum for alle former for liv på Jorden. Når Solen svulmer opp, øker temperaturen i solsystemets ytre strøk, men etter cirka 250 millioner år vil den røde kjempesolen skrumpe inn og bli til en hvit dverg på størrelse med Jorden. Da vil de gjenværende planetene befinne seg i en kosmisk dypfryser, og denne gangen for alltid.

Utforsk de dypeste hager og de fjerneste galakser.

Få 3 utg. av Illustrert Vitenskap til 79,00. Klikk her.