Is på Antarktis skjuler hemmeligheder
Antarktis

Forskerne har afsløret Antarktis' ældgamle hemmeligheder.

© Commander John Bortniak, NOAA Corps.

Isen i Antarktis skjuler voldsomme hemmeligheter

Antarktis bærer arr fra gigantiske meteorer og enorme geologiske krefter. Og dypt under isen har organismer utviklet seg i isolasjon gjennom millioner av år.

2. mai 2018 av Niels Hansen & Christian Juul

Dommedagsmeteor traff Antarktis

Meteor

Gigantisk meteor traff Antarktis.

Avvik i gravitasjonsfeltet avslører et av klodens største meteorkratre. Det har en diameter på 480 kilometer – 2,5 ganger mer enn det som ble igjen etter meteoren som gjorde slutt på dinosaurene. Det er minst 100 millioner år gammelt.

Varm boble lurer under overflaten

Magma

Glovarm magmaboble truer under overflaten.

© CARSTEN PETER/NATIONAL GEOGRAPHIC CREATIVE

Forskerne fant i 2017 bevis for en såkalt manteldiapir under Vest- Antarktis. Det er en enorm boble av ekstremt varm steinmasse fra jordas indre. På for eksempel på Hawaii gir slike diapirer opphav til vulkansk aktivitet.

Les hvordan de skjulte vulkanene i Antarktis kan oversvømme Europa i neste utgave av Illustrert Vitenskap.

Skjult sjø myldrer av enestående liv

Sø

Nye arter kan gjemme seg i skjult sjø.

Minst 400 sjøer gjemmer seg under isen, og med 5400 kubikkilometer vann er Vostoksjøen den største. Forskerne mener at sjøen inneholder et økosystem som har vært isolert fra omverdenen i omkring 25 millioner år.

Is beskytter eldgamle fjell

Bjerge

Fjellkjeden Gamburtsev i Øst-Antarktis er på høyde med Alpene, men den er kanskje flere hundre millioner år eldre. Mens Alpene blir brutt ned av vind og vær, blir Gamburtsev beskyttet av nesten tre kilometer med is.

Gigantisk kløft deler kontinentet

Kløft

Antarktisk kløft er tre gange lenger enn Grand Canyon.

I 2015 brukte britiske forskere satellittdata til å avsløre det som antagelig er verdens lengste kløft. Kløften er nesten 1100 kilometer lang – tre ganger lenger enn Grand Canyon i USA – og noen steder mer enn en kilometer dyp.

Opplev Antarktis med Illustrert Vitenskap

Bli med oss på en eventyrlig ekspedisjon til mytenes og ytterlighetenes kontinent.

Sammen skal vi gjenoppleve tiden da polarforskerne med overmenneskelige anstrengelser kjempet seg frem gjennom snøstormer.

Vi skal oppleve det hektiske livet i pingvinkoloniene om sommeren, se knølhvaler jakte krill og høre suset fra albatrossens vingeslag.

Vi skal seile forbi majestetiske isfjell opplyst av den lavthengende midnattssolen, vandre på drivisen og lære å ta blinkskudd av National Geographic-fotografer.

ANTARKTIS - Bli med oss på den ultimate reisen