Venus

I natt overstråler Venus alle himmelens stjerner

Naboplaneten vår vil stjele oppmerksomheten og bli et betagende fenomen når den etter solnedgang i kveld blir himmelens nest klareste objekt,

4. januar 2017

Sola og månen er himmelens herskere, med sitt klare og sterke lys. Deretter følger en hær av stjerner med sitt glitrende og insisterende skjær.

Men 12. januar kommer planeten Venus til å overstråle alle stjernene. Den blir det klareste legemet på hele nattehimmelen, etter månen.

Det skyldes at planeten står i såkalt østlig elongasjon, noe som betyr at den er så langt unna sola som den kan komme, sett fra jorda.

Når Venus er i elongasjon – lengst vekk fra sola sett fra jorda - er den enklest å se med det blotte øye.

Solen overstråler normalt Venus

Siden Venus er blant de indre planetene, vil det kraftige lyset fra sola som regel overstråle lyset fra planeten, og det gjør den vanskelig å få øye på.

>> Fascinert av himmellegemene? Bli med Illustrert Vitenskap på solformørkelsesreise til USAs spennende sørstater!

For å se Venus er det derfor nødvendig at den er langt unna sola.

Forholdene er optimale 12. januar

For de ytre planetene, som Mars, Jupiter og Saturn, er det annerledes.

Dem ser vi best når de er i opposisjon til sola – når jorda står midt mellom sola og dem.

Forholdene er optimale 12. januar, og Venus blir synlig fire til fem timer etter at sola har gått ned.

Fang Venus og tre andre planeter:

Både Venus, Mars, Uranus og Neptun er synlige denne kvelden. 1) Du bør se lavt på himmelen i vest-sørvestlig retning klokken 19–20, da Venus vil framstå helt klart. 2) Litt over og til venstre ser du Mars, og gjennom et vanlig teleskop kan iskjempene Uranus og Neptun skimtes ikke langt unna. 3) Med et kamera med vidvinkelobjektiv og teleskoplinse kan du ta bilde av alle fire planeter. 4) Plasser Venus i nederste høyre del av bildefeltet.

FAKTA OM VENUS:

? Venus kalles for morgen- og aftenstjernen fordi vi fra jorda alltid ser den like ved sola. Det skyldes at Venus går i en bane som er nærmere sola enn oss.

?Et døgn på Venus varer 243 jorddager, mens et år bare varer 225 jorddager. Dagene er lengre enn årene fordi planeten beveger seg raskere rundt sola enn den roterer rundt seg selv.

? Sola står opp i vest på Venus, siden planeten dreier med klokka. De fleste planetene beveger seg mot klokka, mens Uranus ligger helt på siden. Når

? Når Venus står i elongasjon – og er mest synlig på himmelen – har den avstanden 102 000 000 kilometer til jorda.