Hvordan kjenner vi temperaturen på de ytre planetene?

Hvorledes er det mulig å bestemme temperaturen på solsystemets ytre planeter? Ingen har jo vært der.

Når forskerne skal ta temperaturen på en planet, benytter de seg av strålingen den avgir. Ved å måle strålingen er det mulig å beregne temperaturen nøyaktig fordi de enkelte bølgelengdene tilsvarer bestemte temperaturer. Planeter med lav temperatur sender ut langbølget, infrarød stråling, mens planeter med høy temperatur sender ut kortbølget stråling. Normalt benyttes det målinger fra satellitter i bane rundt Jorden, fordi man da unngår varmen og forskjellige former for støy som strålingen blir utsatt for hvis den først må passere gjennom atmosfæren. Det er imidlertid godt mulig å måle strålingen også fra Jorden. En planets temperatur er bestemt av en rekke forskjellige faktorer. Den viktigste er mengden av lys fra Solen. Men i tillegg spiller planetens eventuelle atmosfære en viss rolle. Atmosfæren har betydning for hvor mye varme planeten er i stand til å holde på. Dessuten produserer alle planetene indre varme i større eller mindre grad. De ytre planetene i Solsystemet er relativt kalde på overflaten, særlig på grunn av den store avstanden til Solen. For eksempel ligger temperaturen på Pluto, solsystemets ytterste planet, bare cirka 50 grader over det absolutte nullpunktet. Det tilsvarer en temperatur på minus 223 grader på celsiusskalaen.