volcano planet

Hvilken klode er mest vulkansk?

Flere planeter i solsystemet vårt har et mer ekstremt klima enn Jorden. Gjelder det samme for vulkansk aktivitet?

16. januar 2014

Blant alle solsystemets små og store kloder er Jupiters måne Io overlegent mest vulkansk aktiv. På Io er det hundrevis av boblende vulkaner, og noen av utbruddene er så kraftige at det vulkanske materialet spruter mer enn 400 kilometer ut i universet. Hele overflaten på Io blir dekket av ny lava i løpet av en million år, så månen har fått fornyet overflaten mange tusen ganger.

Friksjon skaper varme

Vulkanismen skyldes voldsom varmeutvikling i månens indre. Io blir så varm fordi Jupiter hele tiden river og drar i den. Io er den innerste av Jupiters fire store måner, og banen den har er bestemt av to av de andre månene, Europa og Ganymedes. De holder Io i en avlang bane, slik at Jupiters gravitasjon hele tiden påvirker den forskjellig. Derfor endrer Io konstant form, og friksjonen i månens indre skaper ekstrem varme.

Ny forskning viser at varmen særlig avsettes i et lag like under måneskorpen. Der blir bergartene flytende, og trykket øker. Selv den minste sprekk får derfor lavaen til å velte opp fra månens indre.

Tre typer utbrudd gjør Io til et helvete

De hundrevis av utbruddene på Io kan deles inn i tre kategorier som varierer i styrke og varighet.

Eksplosive utbrudd De plutselige utbruddene gir kilometerhøye lavafontener som kan sprute i uker eller måneder.

Strømmende utbrudd Utbruddene varer i årevis og sprer lava over tusenvis av kvadratkilometer.

Små utbrudd De relativt små utbruddene oppstår i gamle vulkankratre der de danner sjøer av lava.