Ganymedes moon

Solsystemets største måne er kartlagt

Solsystemets største måne, jupitermånen Ganymedes,er kartlagt

Ganymedes er kartlagt

Jupitermånen Ganymedes er for første gang i historien blitt kartlagt ved å kombinere geologiske data fra Galileo-sonden med eldre overflatedata hentet inn av Voyager 1 og 2 i 1990-årene. Kartet omfatter alt som forskerne vet om den isdekte overflaten på Ganymedes, som er solsystemets største måne.

Tre faser har formet Ganymedes' ytre

Ganymedes' utseende er formet av tre faser: en tidlig fase som kalles gilgamesham, da harde meteorittnedslag dominerte, som ble fulgt av en mer tektonisk aktiv periode som kalles harpagian. Til slutt holdt Ganymedes ut den kaldere og roligere perioden nicholsonian da meteorittnedslagene kom i perioder.

Sonden JUICE besøker Ganymedes i 2022

Ganymedes utgjør nesten 75 prosent av Mars' størrelse og rommer et enormt underjordisk hav. Månen har et kraftig magnetfelt som beskytter den mot strålingen fra Jupiter. Det er lite trolig at mennesker vil avlegge den ugjestmilde planeten et besøk med det første.

Til gjengjeld vil den europeiske romfartsorganisasjonen ESA sende opp sonden JUICE til Jupiter og Ganymedes i 2022. JUICE skal hente informasjon om den store månen som astronomen Galileo Galilei oppdaget i 1610.

Les mer om solsystemet.

Ganymedes

En diameter på 5262 kilometer gjør Ganymedes større enn både Merkur og dvergplaneten Pluto.