Enceladus skjuler et globalt hav - Saturn

Saturnmåne skjuler et globalt hav

Isen på saturnmånen Enceladus skjuler ikke bare lommer av vann. Den flyter på et hav som dekker hele månen.

13. januar 2016

Bilder av store geysirer som spruter vanndamp ut av Enceladus' overflate, har for lengst avslørt et hav på den lille ismånen, men astronomene har ikke kjent til hvor stort det er. For å finne svaret har eksperter innen bildeanalyse gjennomgått syv års data fra Cassini-sonden.

Kanskje liv på Enceladus

Astronomene kunne påvise små avvik i månens ellers stabile omløp i banen rundt planeten Saturn. Deretter testet forskerne ved hjelp av avanserte datamodeller månens bevegelsesmønster. Mønsteret viste at avvikene skjer i isdekket, og størrelsen på avvikene tydet på at isen er skilt fra månens steinkjerne av et flytende lag som strekker seg hele veien rundt månen.

”Hadde overflaten og kjernen hatt kontakt, ville kjernen utgjort en så stor dødvekt at rotasjonsavvikene ville vært langt mindre,” sier en av forskerne bak resultatet, Matthew Tiscareno.

Tidligere har en annen forskergruppe, ut fra målinger av gravitasjonen på Enceladus, beregnet at det kunne være et sydpolshav som hadde forbindelse med et lavere, globalt hav. Teorien ser nå ut til å være bekreftet. Oppdagelsen gjør månen enda mer interessant fordi vann kan bety liv.

Enceladus' underjordiske hav

Datamodeller har påvist at kjernen i Enceladus er omgitt av et globalt hav som er opptil 10 000 meter dypt.:

1. En kjerne av stein.

2. Et hav som dekker hele månen. Ved sydpolen er det 10 000 meter dypt.

3. Et lag is som er 30 til 40 kilometer tykt.

4. Store geysirer spruter vanndamp, mineraler og gass ut fra overflaten. 101 geysirer er hittil observert.

Saturn-månen Enceladus er på listen over "must see" for romturister

Skal du på sightseeing i rommet? Da må du dra forbi Enceladus' geysirer! Les om de syv store attraksjonene for fremtidens romturister:

Jupiters havmåner

Jupiter har over 60 måner, og fire av de største, Io, Europa, Callisto og Ganymedes, har sannsynligvis alle et indre hav – enten av iskaldt saltvann eller glødende lava.

Forskere har nettopp oppdaget at Io har et hav av magma, mens de tre andre visstnok kan ha et hav av saltvann under isdekket.

Io [