twin suns

Nyoppdagede planeter sirkler rundt dobbeltsol

Astronomene har funnet to planeter som kretser rundt en dobbeltsol.

I fjor fant astronomene den første planeten som kretser rundt to soler i stedet for én – og nå har de funnet to til. Derfor våger nå astronomene ved blant annet San Diego State University i USA å tro at planetkretsløp rundt dobbeltsoler ikke er så sjeldne som de trodde.

Den første planeten var Kepler 16b, og de to nye har fått navnene Kepler 34b og Kepler 35b. Begge er gassplaneter omtrent på størrelse med Saturn. Kepler 34b bruker 289 dager på runden rundt de to solene, mens Kepler 35b gjør kretsløpet unna på 131 dager. Begge de nylig oppdagede systemene ligger i stjernebildet Svanen henholdsvis 4900 og 5400 lysår fra Jorden.

Planeter i baner rundt dobbeltsoler blir utsatt for langt mer varierte påkjenninger enn planeter som bare har én sol. Temperaturforskjellene kan i løpet av et år skje hyppigere og være mer ekstreme, og det samme gjelder innvirkningen på planetatmosfæren. Derfor har astronomene til nå hevdet at forholdene rundt dobbeltsoler var for kaotiske til at planeter i det hele tatt kunne eksistere i nærheten av slike systemer.

Planetene ble funnet av NASA-satellitten Kepler som siden mai 2009 har jaktet på planeter utenfor vårt eget solsystem. Foreløpig har Kepler lykkes bra, den har funnet 2326 interessante planeter som astronomene vil se nærmere på.