Dawn-sonden nærmer seg dvergplaneten Ceres

Dawn skal avsløre Jordens fødsel ved å utforske Ceres

Romsonden Dawn nærmer seg dvergplaneten Ceres i det ytre solsystemet. Dawn har vært underveis i åtte år og blir første romsonde til å utforske en dvergplanet tett på. Oppdraget kan avsløre hvordan solsystemets planeter ble skapt.

13. februar 2015 av Anne Lykke

Dawn skal tvinge hemmelighet ut av Ceres

450 millioner kilometer fra Jorden, mellom planetene Mars og Jupiter, kretser store og små steinblokker i en bred bane rundt Solen. Det har de gjort siden Jordens fødsel.

Jupiters sterke gravitasjonskraft er årsaken til at asteroidene aldri samlet seg til en planet, og utviklingen gikk i stå for mange millioner år siden.

Romsonden Dawn er på vei til asteroidebeltet for å undersøke de to største legemene: Vesta og Ceres. Asteroidebeltet skjuler nemlig en hemmelighet – det kan avsløre hvordan solsystemets planeter ble født.

Dawn raser avsted på ioner

Dawn besøkte Vesta i 2011–2012, og etter planen skal Dawn gå i bane rundt Ceres i slutten av mars eller begynnelsen av april 2015. Da har Dawn vært underveis i nesten åtte år takket være sondens spesielle ionemotor.

Motoren gjør det mulig for Dawn å besøke to himmellegemer, og teknologien flytter grensene for hvor langt ut en romsonde kan nå i universet.

Ionemotoren fungerer ved å akselerere en gass av xenonioner i et elektrisk felt og utnytte fremdriften som skapes når ionene forlater romsonden i en kjegle av blått lys.

VIDEOGRAFIKK: Se hvordan en ionemotor virker.

Ionemotorer krever mindre drivstoff enn konvensjonelle motorer på romfartøy, og på lange romreiser betyr hvert medbragt gram mye i det store energiregnskapet. Dawn hadde bare 425 kilo xenon ombord på reisen. Til sammenligning hadde romsonden Rosetta hele 1670 kilo drivstoff til sin 10 år lange reise.

Nå når Dawns ionemotor har bestått testen, vil kanskje flere romsonder i fremtiden benytte denne typen motor.

Dawn er på dobbeltoppdrag

Asteroider er løse elementer som kan fortelle hvordan planeter som Jorden ble skapt. Selv om Vesta og Ceres begge har bane i asteroidebeltet i noenlunne samme avstand fra Solen, har de utviklet seg helt forskjellig – nøyaktig hvor forskjellig er opp til Dawn å avsløre.

Vesta er en jordlignende asteroide, mens Ceres angivelig primært består av is slik som de store gassplanetene. Ceres’ sammensetning kan gi astronomene mer info om de kjempemessige gassplanetene Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun ytterst i solsystemet.

Få hele historien om Dawn

Vil du vite mer om Dawns oppdrag, romsondens foreløpige funn ved Vesta og astronomenes håp for Ceres-utforskningen?

Les hele Dawn-artikkelen her: